60. r. 19. stor., Martin Šaško st. – novostavba
Pôvod organa nie je písomne doložený, no podľa architektúry organovej skrine a technického riešenia ide o nástroj brezovského organára Matrina Šaška st. z konca prvého obdobia jeho tvorby, čiže z polovice 19. storočia (2. polovica 50. rokov?). Organ bol pôvodne vstavaný do stredového oblúku zadnej empory.
koniec 20. stor., Vladimír Gazdík – generálna oprava
Reštaurovanie organa a prestavba (oprava, čistenie, ladenie, intonácia, konzervovanie nástroja). Organová skriňa bola z akustických dôvodov posunutá dopredu k zábradliu chóru, pred oblúk na empore (pozmenené usporiadanie pedálovej vzdušnice a mechov vo vnútri skrine – pred oblúkom stojí vzdušnica manuálu, pod oblúkom mech a za oblúkom vzdušnica pedála), dodané boli nové prospektové píšťaly a elektrické čerpadlo vzduchu. Reštaurovanie organovej skrine vykonali v roku 1998 akademickí sochári Ján Gazdík, Bohuš Vilím a Michal Staudt.
Prieskum: Marek Cepko, 2001Dispozícia
Manuál (C – f3, 54 klávesov) | Pedál (C – f / C – H) | ||
Principal | 8´ | Subbas | 16´ |
Gedeckt | 8´ | Octavbas | 8´ |
Salicional | 8´ | Violonbas | 4´ |
Octava | 4´ | ||
Fugara | 4´ | ||
Superoctava | 2´ | ||
Quinta | 1 1/3´ | ||
Mixtura 3x | 1´ |
Mechanické traktúry, zásuvkové vzdušnice.
Technický popis
Technický popis vo formáte PDF
Texty a obrazový materiál je chránený autorským zákonom. Ich šírenie vyžaduje súhlas oprávneného nositeľa autorských práv, ktorým je Hudobné centrum.
© Hudobné centrum 2024 www.hc.sk