Narodil sa ako prvý syn organára Foglera Ignáca a jeho manželky Anny, rodenej Novákovej.a Za organára sa vyučil u otca. Ignác mal ešte štyroch súrodencov – troch bratov a sestru. Okrem neho sa za organárov vyučili u otca aj v poradí druhé dieťa František (Ferenc) a v poradí štvrté dieťa Filip (Fülöp) Jozef. Ignác pravdepodobne v roku 1770 odišiel na Slovensko, do Kremnice (okr. Žiar nad Hronom), kde pracoval ako organár. Tu sa 10. mája 1771 stal mešťanom.b Zatiaľ vieme o päťregistrovom pozitíve, ktorý v roku 1773 postavil pre kremnickú kaplnku na Kalvárií.c Foglerov pozitív mal zrejme vážne chyby, lebo už po štyroch rokoch jeho opravou poverili ďalšieho kremnického organára tej doby, Foglerovho konkurenta Daniela Valeriho. V Kremnici však mal I. Fogler aj ďalšiu konkurenciu v osobe Mateja Janušeka, na ktorého sa magistrátu mesta Ignác Fogler sťažoval, že Janušek sa nevyučil organárskemu remeslu.d Aj kvôli veľkej konkurecií sa I. Fogler musel živiť prevažne opravami starších organov, prípadne stavbou klavichordov a možno aj verklíkov. Nevieme kedy sa Fogler odsťahoval z Kremnice do Miskolca (Maďarsko). Muselo to byť pred rokom 1782. V Miskolci sa zoznámil s organárom Jánom Árvayom, ktorý pravdepodobne pochádzal z Oravy. Keď tento 14. apríla 1782 zomrel, Fogler sa 3. marca 1783 oženil s vdovou po ňom. V roku 1784 sa aj s rodinou presťahoval do mesta Eger, kde aj 23. decembra 1825 zomrel v špitáli Milosrdných bratov.e

Ignác Fogler sám upozorňuje na skutočnosť, že väčšina organárových príjmov nepochádza zo stavby nových organov. V časoch keď nie sú objednávky na organy, je potrebné venovať sa menším prácam. Výslovne spomína klavichordy a konštatuje, že takýto nástroj postavil aj on. Samozrejme, zdrojom príjmov boli aj opravy starších organov. Ignác Fogler nebol organárom, ktorý by bol mal vynikajúce meno a bol zavalený objednávkami aj zo vzdialených krajov. Chýbali aj objednávky na stavbu väčších organov v mestách. Väčšina jeho novopostavených organov, boli 5 – 6 registrové nástroje, častokrát bezpedálové. Na druhej strane však Fogler nemohol byť nekvalitný majster. Svedčí o tom aj žiadosť košického magistráta z roku 1792, ktorou sa obrátili na mestský senát v Egri. Žiadajú aby senát poslal Foglera do Košíc, lebo košický miestny organár nie je schopný prácu dokončiť. Žiadna nástrojová časť organa I. Foglera sa nezachovala. Z roku 1806 poznáme rozpočet na nový 6 registrový pozitív pre obec Kisvárda (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye). Navrhnutá dispozícia je ešte úplne pod vplyvom baroka, dokonca len s jedným registrom v základnej polohe (Flet Major von  Holtz 8 Schuch), dvoma registrami v 4-stopovej polohe  (Prinzipal von zinn 4 Schuch, Flet Minor 4 Schuch) a polohy 2´, 1 1/3´ a 1´ sú zastúpené jedenkrát (Octava 2 Schuch, Quinta 1 ½ Schuch, Sedecima 1 Schuch).  Dispozícia je už na prvý pohľad evidentne anachronizmom, tak sa disponovalo pred sto a viac rokmi. Je škoda, že nepoznáme aj ďalšie dispozície jeho nástrojov. Mohli by sme porovnať, či dispozícia pozitívu pre obec Kisvárda bola náhodná, alebo bola Foglerovou bežnou dispozičnou schémou. Rovnako nemoderné prvky nájdeme aj v návrhu na prospekt pozitívu. V prvom rade myslíme na sošky dvoch anjelíkov na korunnej rímse strednej prevýšenej píšťalovej veže. Aj zastaralosť dispozícií a architektonicko-výtvarných riešení jeho nástrojov môže byť dôvodom, že záujem o Foglerové diela nebol väčší.

Autor textu: Marian Alojz Mayer


POZNÁMKY

Texty a obrazový materiál je chránený autorským zákonom. Ich šírenie vyžaduje súhlas oprávneného nositeľa autorských práv, ktorým je Hudobné centrum.
© Hudobné centrum (organy.hc.sk)