1668-1671, Ján Veit, Juraj Demicher, Joachim Resch – novostavba
Barokový nástroj postavil vtedy ešte banskobystrický organár Ján Veit s tovarišmi Jurajom Demicherom a Joachimom Reschom. Z organa sa zachovala len čelná stena organovej skrine s menšími úpravami (zväčšená o horný pozitív).
1717, Vavrinec Čajkovský – oprava
1752, Johann Georg Schwarz – oprava
1787, Jozef Borovecký – rozšírenie
Práce dokončené 25. apríla 1787. Generálna oprava a rozšírenie o 6-registrový pozitív a pedál.
1813, Franz Xaver Gatto – oprava
1863-1864, Jozef Reiszmayer – generálna oprava
Generálna oprava, prestavba. Dôkladná oprava, pri ktorej boli doplnené chýbajúce poltóny vo veľkej oktáve (schromatizovaná krátka veľká oktáva) a dodané nové klaviatúry. Vyhotovené boli tiež 3 nové mechy a drevené píšťaly pre registre Flauta major a Flauta minor, keďže pôvodné boli napadnuté červotočom. Za opravu bola vyplatena suma 816 florénov.
Dispozícia z obdobia pred opravou (1863 – 1864):
Hlavný stroj (C – c3, krátka veľká oktáva, 45 klávesov)
Principal 8´, Salicet 8´, Flaut gedeckt 8´, Quintatön 8´, Flaut amabilis 8´, Octava 4´, Flaut 4´, Quinta 3´, Superoctave 2´, Mixtur 3 chörig
Pozitív (C – c3, krátka veľká oktáva, 45 klávesov)
Flauta major 8´, Spielflöte 8´, Principal 4´, Flauta minor 4´, Octava 2´, Quint 1 1/3´, Superoctave 1´
Pedál (C – c1, 21 tónov)
Subbass 16´, Violon 16´, Octavbass 8´, Octav 8´
Ďalšie zariadenia: 2 tremulanty a tympany
1913, Rieger – novostavba
Rieger Ottó, Budapest, opus 1958 (údaje z hracieho stola a katalógu organov firmy Rieger).
Pri požiari kostola v roku 1912 bol nástroj značne poškodený a následne nahradený súčasným organom. Organ postavila budapeštianska pobočka firmy Rieger v roku 1913 pod opusovým číslom 1958. Čelná stena organovej skrine pochádza z barokového nástroja Jána Veita.
1982, neznámy organár – maľovanie organovej skrine
1998-1999, neznámy organár – generálna oprava
Posledná väčšia oprava, firma nezistená. Oprava, čistenie, ladenie.
Prieskum: Marek Cepko, 2006Firemný nápis
Opus 1958 Rieger Ottó BudapestDispozícia
I. manuál (C – g3, 56 klávesov) | II. manuál (C – g3, 56 kl.; žalúzie) | Pedál (C – f1, 30 klávesov) | |||
Bourdon | 16´ | Quintatön | 16´ | Subbas | 16´ |
Principal | 8´ | Hegedü-Principal | 8´ | Violon | 16´ |
Födött | 8´ | Flüte harmonique | 8´ | Fuvolabass | 8´ |
Gamba | 8´ | Aeoline | 8´ | Cello | 8´ |
Salicional | 8´ | Vox celestis | 8´ | Harsona | 16´ |
Octava | 4´ | Octava | 4´ | ||
Dolce | 4´ | Travers-Fuvola | 4´ | ||
Mixtura 5x | 2 2/3´ | Piccolo | 2´ | ||
Trombita | 8´ | Harmonia aetheria 4x | 2 2/3´ | ||
Clarinette | 8´ |
Spojky: Manuálkopula II-I, Suboktávkpula II-I, Superoktávkopula II-I, Superoktávkopula I, Pedálcopula I, Pedálcopula II
Voľné kombinácie: 1 (Szabad-Combination)
Pevné kombinácie: Piano, Mezzoforte, Forte, Fortissimo, Tutti
Pomocné zariadenia: Žalúzie II, Crescendo, Crescendo (zapínač registrového crescenda), Nyelvsip (zapínač jazykových registrov), Tremolo
Pneumatické traktúry, kužeľkové vzdušnice.
Technický popis
Technický popis vo formáte PDF
Texty a obrazový materiál je chránený autorským zákonom. Ich šírenie vyžaduje súhlas oprávneného nositeľa autorských práv, ktorým je Hudobné centrum.
© Hudobné centrum 2024 www.hc.sk