okolo 1870, neznámy organár, Karol Kyseľ – novostavba
Organ neznámeho organára. Architektúra skrine poukazuje na dielo organárskej dielne bratov Kyseľovcov z posledného obdobia ich tvorby. Nástroj bol pôvodne určený pre r. kat. kostol vo Valaskej Dubovej (okres Ružomberok). Okrem nahradených prospektových píšťal, novej Mixtúry, mechu a dodatočne pribudovaného tremola sa nachádza v pôvodnom stave.
Píšťalový fond je s výnimkou Mixtúry pôvodný. Nástroj nepochádza z továrenskej výroby, ale je tu badateľná detailná práca menšej organárskej dielne. Tento fakt potvrdzujú ručne letované kovové píšťaly, ako aj opracovanie tenkého plechu organového kovu, z ktorých sú vyrobené. Podobne aj kvalita materiálu, opracovanie drevených častí nástroja a píšťal poukazujú na dielňu zakladajúcu si tradičných organárskych postupoch. Najmä na dispozícii je vidno ako sa organár snažil vysporiadať so zvukovo-estetickými kritériami romantizmu. Jeho sláčikové registre (Gamba 8´, Fugara 4´) majú veľmi mäkkú intonáciu a širšiu menzúru, s akými sa môžeme stretnúť aj v organoch M. Šaška. Veľmi nápadne tu pôsobí principálový zbor vybudovaný až po 2´polohu s Kvintou 2 2/3´. Tento fakt, ako aj ďalšie stavebné riešenia poukazujú, že organár vyrástol ešte na neskorobarokovej tradícii. Škoda len, že sa nezachovala pôvodná mixtúra. Z nej by sa dali zistiť ďalšie dôležité informácie.
80. r. 20. stor., neznámy organár – premiestnenie nástroja
Organ bol koncom 80. rokov 20. storočia prenesený z r. k. kostola v obci Valaská Dubová (okres Ružomberok) do súčasnej lokality.
neznámy rok, neznámy organár – prestavba
Nahradený prospekt, nový čerpací a zásobovací mech, dobudované Tremolo, prestavaná Mixtura (nové píšťaly, zloženie zborov, repetície).
Prieskum:
Marek Cepko,
2003
Manuál (C – f3, 54 klávesov) | Pedál (C – h, 24 klávesov) |
Principál | 8´ | Subbas | 16´ |
Kryt | 8´ | Oktávbas | 8´ |
Gamba | 8´ | Oktáva | 4´ |
Oktáva | 4´ | | |
Flauta | 4´ | | |
Fugara | 4´ | | |
Kvinta | 2 2/3´ | | |
Superoktáva | 2´ | | |
Mixtúra 3x | 1 1/3´ | | |
Tremolo
Mechanické traktúry, zásuvkové vzdušnice.
Technický popis vo formáte PDF
SKRIŇA
umiestnenie: na zadnej empore na osi symetrie
HRACÍ STÔL
samostatne stojaci pred organovou skriňou, na osi symetrie
manuálová klaviatúra: rozsah C – f3 chromaticky, 54 klávesov; obvyklá farebnosť; obloženie dlhších klávesov: biela umelá hmota; kratšie klávesy: čierne drevo
pedálová klaviatúra: rozsah C – h chromaticky, 24 klávesov; rovnobežná – plochá; dlhšie klávesy:
lakované drevo; kratšie klávesy: drevo striekané na čierno
ovládanie registrov a pomocné zariadenia: drevené tvarované manubriá po oboch stranách man. klaviatúry, označené na čelách v nepôvodných porcelánových krúžkoch s nepresnými názvami
VZDUCHOVÁ SÚSTAVA
mechy: zásobný: plavákový (novší), v podstavci org. skrine; čerpací: klinový bez faldu (novší) s pákou na ľavej bočnej stene podstavca
elektrické čerpadlo vzduchu: -
Poznámky / stav organa:
Organ sa používa, je v zlom stave. Poškodili ho najmä nedávne neodborné zásahy. Píšťalový fond je s výnimkou Mixtúry pôvodný. Nástroj nepochádza z továrenskej výroby, ale je tu badateľná detailná práca menšej organárskej dielne. Tento fakt potvrdzujú ručne letované kovové píšťaly, ako aj opracovanie tenkého plechu organového kovu, z ktorých sú vyrobené. Podobne aj kvalita materiálu, opracovanie drevených častí nástroja a píšťal poukazujú na dielňu zakladajúcu si na tradičných organárskych postupoch. Najmä na dispozícii je vidno, ako sa organár snažil vysporiadať so zvukovo-estetickými kritériami romantizmu. Jeho sláčikové registre (Gamba 8´, Fugara 4´) majú veľmi mäkkú intonáciu a širšiu menzúru, s akými sa môžeme stretnúť aj v organoch M. Šaška. Veľmi nápadne tu pôsobí principálový zbor vybudovaný až po 2´polohu s Kvintou 2 2/3´. Tento fakt, ako aj ďalšie stavebné riešenia poukazujú, že organár vyrástol ešte na neskorobarokovej tradícii. Škoda len, že sa nezachovala pôvodná mixtúra. Z nej by sa dali zistiť ďalšie dôležité informácie.
Organ by si zaslúžil podrobný organologický prieskum a najmä skoré odborné reštaurovanie.
Texty a obrazový materiál je chránený autorským zákonom. Ich šírenie vyžaduje súhlas oprávneného nositeľa autorských práv, ktorým je Hudobné centrum.
© Hudobné centrum(organy.hc.sk)