Viaceré dôležité údaje chýbajú, predovšetkým, kde sa P. Žur za organára vyučil. Po vyučení pracoval pravdepodobne u organára Karla Weissa v Hořelici u Rudné (Rudná, časť Hořelice, okr. Praha-západ).

Po 2. svetovej vojne pracoval samostatne v Chrastave (okr. Liberec), svoje organy označoval na kovových firemných štítkoch PAVEL ŽUR // CHRASTAVA. Po znárodnení sa musel aspoň administratívne spojiť s firmou Továrny na varhany (Rieger-Kloss). Dielňa v Chrastave zrejme zostala, čo je vidieť aj z firemných štítkov na hracích stoloch v r. kat. kostole v Liptovskom Mikuláši-Palúdzke a veľmi podobnom firemnom štítku v r. kat. Kostole sv. Margity v Bratislave-Lamači (pozri obr. 1 a 2).a

P. Žur opravil na Slovensku niekoľko organovb, dva historické nástroje rozšíril na dvojmanuálovéc, a v roku 1956 rekonštruoval historický 6-registrový pozitív v ev. kostole v Štítniku (spolu s organárom Josefom Turnwaldom).d

Na Slovensku postavil aj niekoľko nových organov. Novopostavené organy majú od 8 po 25 registrov. Všetky tieto organy (bez ohľadu na počet registrov) sú dvojmanuálové. S výnimkou jedného majú pneumatické traktúry a vzdušnice s registrovými kancelami. Jedinou výnimkou je dvojmanuálový, 10-registrový organ pre r. kat. kostol v Partizánskom-Šimonovanoch.

Mimoriadne zaujímavý je dvojmanuálový organ, ktorý Pavel Žur postavil v roku 1950 v r. kat. Kostole Nanebovzatia Panny Márie v Partizánskom-Šimonovanoch.e Jeho výnimočnosť spočíva v tom, že má mechanické traktúry a zásuvkové vzdušnice, čím významne predbehol vývoj v Československu. Škoda, že nevieme, či táto práca mala obdobu v Čechách, a či Žur dobrovoľne upustil od nastúpenej cesty, kvôli niektorým problémom s organom v Šimonovciach, alebo mu vedenie firmy Rieger-Kloss ďalší vývoj zakázalo.

Autor textu: Marian Alojz Mayer


POZNÁMKY

Texty a obrazový materiál je chránený autorským zákonom. Ich šírenie vyžaduje súhlas oprávneného nositeľa autorských práv, ktorým je Hudobné centrum.
© Hudobné centrum (organy.hc.sk)